Blog 16 mei 2023
Een artikel door:
Marie-Alice Pissarro Bras
advocaat

Zakendoen met Frankrijk; de do's en dont's

Veel Nederlandse ondernemers hebben interesse om de Franse markt te betreden, maar ervaren deze stap als een uitdaging. Naast de taalbarrière kan ook de Franse cultuur voor communicatieproblemen zorgen. Om de meest voorkomende 'blunders' te voorkomen, hebben wij een aantal do’s en dont’s voor je op een rij gezet.

DO'S:

Presenteer in het Frans

Als je geen Frans spreekt, hoeft dat geen belemmering te zijn voor het presenteren van je voorstel of pitch in het Frans. Het gaat niet alleen om de vertaling van je Nederlandse tekst, maar ook om het opstellen van een document dat rekening houdt met taal- en cultuurverschillen. Benader je Franse zakenrelatie anders dan in Nederland en zorg voor een goed betoog zonder tegenstrijdigheden.

Investeer in je relaties

In Frankrijk is het opbouwen van een vertrouwensrelatie essentieel voor het succesvol zakendoen. Investeer in je zakenrelaties door bijvoorbeeld samen te lunchen. Een ‘déjeuner d’affaires’ betekent niet alleen maar zakelijk overleg. Laat je dossiers dicht en toon belangstelling voor het land, de taal, de cultuur en de personen met wie je luncht.

Pas je aan aan het formalisme en de hiërarchie

Frankrijk is een zeer formalistisch en hiërarchisch land. Het is dus zaak om de hiërarchie binnen het bedrijf van je zakenrelatie te respecteren en zijn/haar achternaam en titel te gebruiken. Kom op tijd voor je afspraak en kleed je zorgvuldig en stijlvol, omdat je zakelijke uitstraling zeer belangrijk is tijdens de eerste ontmoeting.

DONT'S:

Benader de Franse markt niet als één geheel

Frankrijk is te uitgestrekt en te cultureel divers om als één geheel te worden benaderd. Verdeel het land in regionale deelmarkten zodat elke markt op passende wijze kan worden benaderd.

Wees niet te direct

Directheid wordt in Nederland op prijs gesteld, maar in Frankrijk niet altijd gewaardeerd. Ga niet te direct op je doel af, omdat dit als onbeleefd en grof kan worden ervaren. Houd daarom in je communicatie rekening met de Franse beleefdheidsnormen.

Tutoyeer niet te snel

Het gebruik van de informele vorm 'tu' wordt in Frankrijk niet altijd op prijs gesteld. Gebruik daarom de formele vorm 'vous' totdat je zeker weet dat je zakenrelatie hiermee akkoord gaat. Het niet tonen van respect kan als zeer onbeleefd worden ervaren in de Franse cultuur.

De bovengenoemde do’s en dont’s geven inzicht in de Franse karaktertrekjes en de manier waarop je hiermee kunt omgaan. Het vereist enige expertise om effectief zaken te doen in Frankrijk. 

Kennissessie 'succesvol zakendoen met Frankrijk' 

Wil je meer weten over de Franse markt? Kom dan naar onze kosteloze kennissessie over ‘Succesvol zakendoen met Frankrijk’ op woensdag 21 juni om 16 uur bij De Graafschap. Meld je snel aan en stuur een email naar kennissessie@baxadvocaten.nl.

Marie-Alice Pissarro Bras (zwart wit)
Neem contact op met onze experts