Waarom zaken doen in Frankrijk interessant is
"La douce France" staat, voor veel Nederlanders, als een zeer goede plek bekend. Immers 80 tot 90% van de Nederlanders hebben minstens één keer vakantie gevierd in Frankrijk. Tevens zijn veel Nederlanders de gelukkige eigenaars van een tweede huis in Frankrijk. Frankrijk heeft echter meer te bieden dan zee, bergen, zon & wijn.
Frankrijk is ook een geschikte plaats voor de Nederlandse entrepreneur, omdat de Franse markt een zeer interessante en veel belovende markt is voor het verkopen/plaatsen van Nederlandse producten en diensten. Als je goed voorbereid de Franse markt betreedt, dan zul je er als Nederlandse entrepreneur geen spijt van krijgen.
Wat maakt de Franse markt aantrekkelijk?
Er zijn veel redenen om de Franse markt te willen betreden en daar een vaste positie te willen bemachtigen. Wij zetten hieronder, in het kort, een aantal redenen die de Franse markt aantrekkelijk maken uiteen:
- Frankrijk heeft een markt met maar liefst 65 miljoen consumenten met een hoge koopkracht. Uit onderzoek blijkt dat Frankrijk de derde economie van Europa is (Nederland is de 7e) en de zevende van de wereld.
- Naast de individuele consument, biedt de Franse markt ook de mogelijkheid om producten en diensten te leveren, aan zowel institutionele afnemers als aan de commerciële sector.
- De Franse markt is een makkelijk te bereiken markt, omdat Frankrijk over een efficiënte en goed ontwikkelde vervoersinfrastructuur beschikt.
- Frankrijk heeft een breed stelsel aan financiële maatregelen (waaronder subsidies) ontwikkeld dat beoogt steun te bieden aan (innovatieve)entrepreneurs die door het uitvoeren van hun activiteit voornemens zijn activiteiten te ontplooien die het scheppen van banen en de economische ontwikkeling bevorderen.
- Frakrijk heeft in 2019 de wet "PACTE" aangenomen, dat beoogt de procedures voor het oprichten en het beheer van vennootschappen onder het Franse recht te vereenvoudigen. Tevens is de tussenkomst van een notaris, onder Frans Recht, voor het oprichten van een vennootschap niet verplicht.
- De vestigingskosten van een bedrijf in Frankrijk zijn lager dan in andere G20 landen (bijvoorbeeld Duitsland, Verenigden koninkrijk, VS enzovoort), alsmede de kosten gemoeid met het oprichten van vennootschappen onder Frans recht.
- Frankrijk is een groot invoerder van goederen en diensten. In het jaar 2021 vertegenwoordigde de invoer 585,6 miljard euro (+18,8% in vergelijking met 2020) en is de verwachting dat die trend blijft stijgen. Voor dezelfde periode voerde Nederland voor 47,4 miljard euro goederen uit naar Frankrijk en Frankrijk is sinds 2019 de derde grootste afnemer van Nederland.
- Bepaalde marktsectoren staan voor 2023 bekend als kansrijke sectoren. Enkele voorbeelden zijn de volgende sectoren: bouw, cleantech, e-commerce, voeding -en drank, health tech, lucht- en ruimtevaartindustrie, smart cities, Start-up-ecosysteem, maar ook high tech, hulp aan personen (les aides à la personne). Dit betekent dat deze sectoren open staan voor Nederlandse ondernemers die hem willen betreden.
Heb lef
Samenvattend is Frankrijk een kansrijk land voor de Nederlandse entrepreneur die visie heeft en die durft. Daarnaast is Frankrijk het enige land waar je tijdens “un déjeneur d’affaires” (business lunch) de kans krijgt om een bourgondische maaltijd te genieten vergezeld van een lekkere Bordeaux of Bourgogne.
Er zijn dus genoeg redenen om een poging op de Franse markt te wagen, maar vergeet niet dat om succesvol op de Franse markt te kunnen toetreden, je bepaalde (culturele)codes en gewoontes dient te beheersen. Deuren die openstaan kunnen zich dan heel snel weer sluiten. Goede begeleiding is een must.
Wil je de do's en don'ts weten die het verschil met de concurrentie helpen maken? Dat vertellen we ons onze volgende blog. Deze verschijnt binnenkort.